Aktualności
Szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych
Szanowni Państwo przedsiębiorcy, sprzedawcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Skawina.
W związku z sygnałami dot. nieprawidłowości związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych na terenie gminy Skawina, oraz mając na uwadze dążenie do ograniczenia niekorzystnych zjawisk, pragniemy przypomnieć Państwu o konsekwencjach naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
1. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, najważniejsze zasady sprzedaży alkoholu to:
- zakaz sprzedaży alkoholu osobom do lat 18,
- zakaz sprzedaży alkoholu osobom, których zachowanie wskazuje, że są w stanie nietrzeźwości,
- zakaz sprzedaży alkoholu na kredyt lub pod zastaw.
Naruszenie powyższych przepisów stanowi przestępstwo, ścigane w postępowaniu karnym przez Policję (art.43 ustawy), a ponadto jest podstawą do cofnięcia zezwoleń na sprzedaż alkoholu (art.18 ust. 10 pkt 1 ustawy). Należy podkreślić, że przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może starać się o nowe zezwolenie dopiero po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu (art.18 ust.11 ustawy).
2. Należy również zwrócić szczególną uwagę, aby sprzedaż alkoholu w sklepie lub lokalu nie powodowała zakłócenia ciszy nocnej lub porządku publicznego. Podstawą do cofnięcia zezwoleń jest bowiem dwukrotne w ciągu ostatnich 6 miesięcy udokumentowane zakłócanie porządku publicznego w związku ze sprzedażą alkoholu przez dany punkt, o ile przedsiębiorca nie zawiadamia stosownych instytucji o zgłoszeniach (art. 18 ust.10 pkt 3 ustawy). Innymi słowy, należy zgłaszać na Policję lub do Straży Miejskiej przypadki zakłócania porządku publicznego przez klientów sklepu/lokalu gastronomicznego, gdyż w przeciwnym przypadku takie interwencje mogą być podstawą do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. W takich sytuacjach, należy korzystać z następujących numerów telefonów: Policja – bezpłatny nr alarmowy 997 lub 112, Straż Miejska – 12 276 29 73.
3. Informujemy, iż są prowadzone kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, dokonywane przez upoważnione służby. Kontrole mogą być również przeprowadzone przez przedstawicieli organów skarbowych, w szczególności pod kontem prawidłowości oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych. Złożenie fałszywego oświadczenia o wartości sprzedanego alkoholu jest również podstawą do cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ( art.18 ust.10 pkt 5 ustawy).
4. Pragniemy również przypomnieć, że w dniu 29 sierpnia 2018r. Rada Miejska w Skawinie uchwaliła następujące uchwały:
- Uchwała Nr XLVI/621/18 Rady Miejskiej w Skawinie z dnia 29 sierpnia 2018r. w sprawie ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – link do uchwały: http://edziennik.malopolska.uw.gov.pl/#/legalact/2018/5805/
- Uchwałę Nr XLVI/623/18 w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Skawina – link do uchwały: http://edziennik.malopolska.uw.gov.pl/#/legalact/2018/5807/
- Uchwałę Nr XLVI/622/18 w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Miasta i Gminy Skawina miejsc sprzedaży, podawania napojów alkoholowych – link do uchwały http://edziennik.malopolska.uw.gov.pl/#/legalact/2018/5806/
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią wymienionych powyżej uchwał, a w szczególności z uchwałą w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży, podawania napojów alkoholowych, aby starając się o nowe zezwolenie/a lokalizacja punktu sprzedaży/podawania napojów alkoholowych była zgodna z obowiązującymi przepisami.
5. Mimo, iż zdecydowana większość przedsiębiorców przestrzega zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych, to powtarzające się przypadki naruszania przepisów powodują uzasadnione skargi mieszkańców, a Urząd Miasta i Gminy Skawina obligują do wszczynania postępowań w sprawie cofnięcia zezwoleń. Aby uniknąć takich sytuacji, podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań mających na celu zapewnienie skutecznego przestrzegania prawa w zakresie sprzedaży oraz spożywania napojów alkoholowych, w szczególności działania na rzecz ograniczania dostępności alkoholu dla małoletnich znalazło się w katalogu zadań do realizacji w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019.
W związku z powyższym, serdecznie zapraszamy Państwa przedsiębiorców oraz sprzedawców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych do udziału w szkoleniu. Szczegółowy program poniżej.
Osoby chętne do udziału w spotkaniu proszone są o telefoniczne zgłoszenia pod numerem 12 276 34 10 w godz. od 10 do 18.00 do dnia 14 czerwca 2019r.
W razie pytań lub wątpliwości w zakresie przepisów dot. sprzedaży napojów alkoholowych, można kontaktować się z Centrum Wspierania Przedsiębiorczości Wydziału Rozwoju i Strategii Urzędu Miasta i Gminy Skawina – tel. 12 277 01 69.
Kierując do Państwa niniejsze informacje liczymy, że działalność związana ze sprzedażą alkoholu będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
PROGRAM SZKOLENIA
- TERMIN: 18 czerwca 2019r. (wtorek) godzina 16.00 – 18.00
- MIEJSCE: Biuro Centrum Wspierania Rodziny ul. Ks. J. Popiełuszki 17 w Skawinie.
- ORGANIZATOR: Biuro – Centrum Wspierania Rodziny Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie Ks. J. Popiełuszki 17, we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- TEMATYKA SZKOLENIA:
- zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych (wymagane dokumenty, opłaty za zezwolenia) – procedura ubiegania się o zezwolenie, ze zwróceniem uwagi na terminowość i kompletność składanych dokumentów, obowiązki przedsiębiorców w zakresie dokonywania opłat za zezwolenia oraz skutki naruszenia tych obowiązków.
- zasady i warunki prowadzenia sprzedaży alkoholu ze szczególnym uwzględnieniem zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym – zasady i warunki sprzedaży alkoholu, do których przestrzegania zobowiązani są przedsiębiorcy, przesłanki cofnięcia zezwoleń.
- kontrole punktów sprzedaży alkoholu – prawa i obowiązki przedsiębiorcy.
- Do udziału w spotkaniu zostali zaproszeni przedstawiciele Komisariatu Policji w Skawinie, Straży Miejskiej w Skawinie, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skawinie oraz Centrum Wspierania Przedsiębiorczości Wydziału Rozwoju i Strategii.
- Realizator szkolenia: Mariusz Nawrot – prawnik, Kierownik Referatu Obrotu Napojami Alkoholowymi Urzędu Miasta Krakowa, współpracujący z Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie, Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej w Kielcach, Centrum Samorządu Sowid s.c.. Laureat nagrody „Wykładowca Roku 2008”, przyznanej przez Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji.
- ZGŁOSZENIA – Ze względów organizacyjnych prosimy o telefoniczne zgłoszenie uczestnictwa w szkoleniu w terminie do dnia 14 czerwca 2019r. pod numerem 12 276 34 10 w godz. od 10.00 do 18.00.
- Uczestnicy szkolenia otrzymają: materiały szkoleniowe dla przedsiębiorców i sprzedawców, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
- Udział w Szkoleniu jest bezpłatny. Koszty porywa Urząd Miasta i Gminy w Skawinie w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2019rok.