Aktualności

W „Czwórce” – rodzinnie!!

Wzorem poprzednich lat i przekonani o potrzebie i skuteczności działań podejmowanych w celu przywołania, podtrzymania i krzewienia wartości rodziny w życiu człowieka – Szkoła Podstawowa Nr 4 w Skawinie we współpracy z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Zapobiegania Narkomanii przystąpiła do udziału w ogólnopolskiej kampanii „Postaw na rodzinę”.

Poniżej przedstawiamy relację z działań podejmowanych w szkole w ramach akcji „Postaw na rodzinę”.

Sondaż – część pierwsza działań.

W tym roku dużo miejsca poświęciliśmy na kształtowanie relacji pomiędzy członkami rodziny. I tak w pierwszej kolejności zapytaliśmy drogą sondażu uczniów klas starszych, co według nich powinno ulec zmianie, by poprawić relacje międzyludzkie w ich domu. Na pierwszy plan wysunął się problem czasu, jaki rodzice poświęcają swoim dzieciom. Większość uczniów była zadowolona, twierdzili, że czas ten jest dla nich wystarczający. Zaś część uczniów uważała, że jednak tego czasu jest za mało, pomimo tego, iż dzieci dokładnie zdają sobie sprawę, że rodzice często muszą długo pracować, by zarobić na utrzymanie rodziny. Oto przykładowe wypowiedzi uczniów: *uważam, że rodzice spędzają ze mną dużo czasu, mam wspaniałych rodziców *czuję i uważam, że oni nas utrzymują i wystarczająco z nami spędzają czas, sednem wszystkich wypowiedzi, które zarazem może być podsumowaniem i wskazówką dla rodziców jest zdanie jednej z uczennic” *moim zdaniem czas ten jest wystarczający. Chociaż czasem, gdy są w pracy, to nawet te 10 minut, w których jesteśmy cała rodziną są bardzo miłe.

Uczniowie udzielali także odpowiedzi na pytanie dotyczące konkretnych zachowań, zdarzeń, które ich zdaniem powinny ulec zmianie, by atmosfera w domu była lepsza. Odpowiedzi dzieci były różne- od bardzo prywatnych zwierzeń wskazujących na konflikt pokoleń, po łagodniejsze formy wzajemnego niezrozumienia- na przykład: *żeby mi rodzice wierzyli *powinni nas zrozumieć, nasze problemy *powinna być możliwość wytłumaczenia się – aż po zdania wyrażające pełne zadowolenie: *w moich rodzicach nie powinno się nic zmieniać, kocham ich za to, jacy są, nawet jak na mnie krzykną, jak coś zrobię.

Gazetka + pogadanka dla Rodziców – część druga działań.

Na podstawie odpowiedzi uczniów przygotowano gazetkę dla Rodziców, którą mieli okazję obejrzeć podczas zebrania w szkole. Mogli również wtedy wysłuchać pogadanki przez radiowęzeł przygotowanej przez pedagoga szkolnego, opartej na odpowiedziach uczniów. Pogadanka podparta była kilkoma radami dotyczącymi relacji dziecko – rodzic, zwłaszcza w kontekście wkraczania uczniów w wiek adolescencji. Podsumowując stwierdzić można, że dla każdego, kto tylko zechciał wysłuchać, mógł być to moment osobistego zatrzymania się nad własną relacją ze swoim dzieckiem, przeprowadzenia refleksji i wyciągnięcia wniosków. Gazetka wzbogacona była w elementy informacyjne dotyczące możliwości uzyskania pomocy w różnych sytuacjach problemowych dotyczących rodziny.

 

Dzień Babci i Dziadka – część trzecia działań.

Jak co roku uczniowie młodszej grupy wiekowej przygotowywali się do świętowania tego dnia w szkole. Przepięknie przygotowane przedstawienia, stroje no i wspólny poczęstunek Babć, Dziadków, Rodziców, nauczycieli i uczniów. To był bardzo znaczący moment, podkreślający wspólnotę wszystkich uczestniczących. Widać było, jak dzieci wypatrują przyjścia swojej najstarszej części rodziny na uroczystość, jak bardzo zależy im, by babcia, dziadek pochwalili, ucieszyli się z występu wnuka.

(Kolejna część działań to już zdobywanie wiedzy i dzielenie się nią )

Udział nauczycieli i rodziców w spotkaniach edukacyjnych zorganizowanych w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii– część czwarta działań.

Każdą propozycję szkoleń, spotkań ze specjalistami nauczyciele kierowali również bezpośrednio do Rodziców, zachęcając ich do podnoszenia kompetencji wychowawczych. Także przedstawiciele nauczycieli uczestniczyli w spotkaniach ze specjalistami. W cyklu „Bądź bliżej dziecka, uchronisz je od uzależnień” odbyły się dwa cykle spotkań. Pierwsze dotyczyło zagrożeń dla dzieci płynących ze współczesnych mediów, konferencję prowadziła Pani mgr Małgorzata Więczkowska. Zainspirowany spotkaniem pedagog przygotowała pogadankę dla Rodziców, którą wygłosiła podczas zebrań w szkole. Drugie spotkanie dotyczyło zaburzeń zachowania i zaburzeń psychicznych u dzieci – oraz jak wychowywać dziecko, by zminimalizować wystąpienie zaburzeń. Spotkanie to poprowadził profesor Jacek Bomba. Na podstawie tego spotkania przygotowano dla Rodziców mini poradnik – czego potrzebują dzieci, by dorastać w pełni zdrowia.

Pedagog szkolny brał także udział w dwudniowej konferencji poświęconej zjawisku przemocy w rodzinie i procedurze Niebieskie Karty, „Budowa systemu pomocy dla osób doznających przemocy w rodzinie”. Następnie przeprowadził szkolenie Rady Pedagogicznej w tym zakresie.

Przedstawiciele nauczycieli SP4 uczestniczyli także w spotkaniach edukacyjnych w „Poniedziałkowej szkole rodziców i wychowawców”, odbywających się w ZSK. W ramach „poniedziałkowej szkoły” odbyło się kilka spotkań, na których omówiono takie zagadnienia jak: „Wyzwoleni czy zmanipulowani?” – współczesna oferta dla młodego pokolenia. Ponadto omówiono przemiany cywilizacyjne a zagrożenia duchowe, poruszono temat trudności współczesnego człowieka w świetle praktyki egzorcyzmu. Poruszono tematykę „Anoreksja i Bulimia-problem dziecka czy Rodziny?”. Udział nauczycieli z naszej szkoły w tych spotkaniach miał na celu poszerzenie wiedzy wychowawczej, spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość z różnych aspektów- wszystko w celu możliwie jak najlepszego przygotowania do niesienia pomocy wychowawczej rodzinie naszych uczniów.

Piknik rodzinny – „Powitanie lata w Korabnikach”. – działania część piąta.

Jak co roku, z ogromną przyjemnością zaprezentowano występy artystyczne dzieci, pokazy mody sportowej (na pikniku w SP4 kibice piłki nożnej mogli czuć się jak na Euro 2012), konkurencje rodzinne, loterię oraz wiele innych atrakcji. Wszystko w celu wspólnego, miłego spędzenia czasu – Rodzice- uczniowie – goście – nauczyciele.

Można odnieść wrażenie, że atmosfera wspólnej zabawy posiadała znamiona radosnej i rodzinnej

 

Podsumowując nie sposób nie pokusić się na stwierdzenie, że te wszystkie działania są jedynie dopełnieniem rzeczywistego wspólnego kontaktu, jaki nauczyciele starają się utrzymać z Rodzicami uczniów na co dzień. Wiemy bowiem, że to rodzina jest najważniejsza, że należy wspierać Rodziców w ich trudzie wychowawczym, wspólnie szukać rozwiązań w trudnych sytuacjach.

Źródło: SP Nr 4 w Skawinie

 Zapraszamy do galerii zdjęć.

Małgorzata Kopeć | środa, 27 czerwca 2012, 15:37
drukuj