Aktualności

SP w Kopance z Archezją w Ojcowie

W dniu 27 września 2012r.uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Kopance wzięli udział w wycieczce profilaktycznej w Ojcowie, w wg programu Archezja.Program realizowany był przez Panią Karolinę ze Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki, która wprowadziła uczniów w program Archezji i opowiedziała o Ojcowskim Parku Narodowym, między innymi jak zachowywać się w takim miejscu.

 Celem wycieczki profilaktycznej było:

• podniesienie wieku inicjacji nikotynowej i alkoholowej

• integracja grupy, poprawianie relacji w grupie

• poszukiwanie naturalnych sposobów na poprawę nastroju przez uczestników

• podejmowanie właściwych decyzji

• wybór pozytywnych wzorców

Pierwszym zadaniem, które wiązało się z realizacją celu podejmowanie właściwych decyzji było znalezienie właściwej odpowiedzi na pytanie: Dlaczego król wybudował zamek na wysokim wzgórzu? Metodą burzy mózgów uczniowie poszukiwali uzasadnienia podjętej przez króla decyzji. Kolejnym etapem było przeniesienie pytania na rzeczywistość, w której uczniowie żyją. Pytanie dotyczyło stopnia trudności podejmowanych przez uczniów decyzji. W trakcie burzy mózgów uczniowie udzielali różnych odpowiedzi, których konkluzją było stwierdzenie, że wszystkie decyzje powinny być przemyślane. Przy realizacji tego zadania uczniowie przeszli trening podejmowania przemyślanych, właściwych decyzji życiowych.

Kolejne zadanie wiązało się z celem wyboru pozytywnych wzorców. Uczniowie patrząc na drogowskaz turystyczny wskazujący wiele szlaków wyjaśniali: Co to jest drogowskaz? Do czego służy? Na czym polega „działanie” oznakowanego szlaku? Kolejnym etapem rozmowy i równocześnie wymiany poglądów było odniesienie się przez dzieci do zwyczajnego życia, codziennych wyborów i wyborów dotyczących przyszłości. Uczniowie udzielali bardzo różnych i ciekawych odpowiedzi, a na końcu doszli do wniosku, że w życiu trzeba podejmować właściwe decyzje, i że należy opierać się pozytywnych wzorcach. Podczas realizacji drugiego zadania uczniowie przeszli trening podejmowania odpowiednich decyzji życiowych i właściwego poszukiwania wzorców godnych naśladowania.

Trzecie zadanie to nauka właściwego odczytywania informacji przekazywanych przez nadawców różnym odbiorcom oraz rozumienia różnic między wybranymi pojęciami. Przed wejściem na Jonaszówkę uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: Kto to był Jonasz? Dlaczego został połknięty przez wieloryba? Kto dopomógł mu w podejmowaniu właściwych decyzji? Uczniowie odwołując się do wiedzy i własnych doświadczeń, po przeniesieniu pytania na rzeczywistość im znaną, udzielali różnorodnych odpowiedzi. Na ich podstawie została wyciągnięta konkluzja, że w życiu trzeba uważnie słuchać innych. Uczniowie zauważyli też, że niemożliwe jest życie bez pozytywnych wzorców.

Następna część tego zadania wiązała się z wyjściem na szczyt wzniesienia, gdzie uczniowie zostali podzieleni na grupy i za pomocą dramy przedstawiali wskazane im pojęcie. Każda z grup pokazywała jedno pojęcie, a pozostałe grupy przenosiły gesty i mimikę na przekaz werbalny – odgadywały, co pokazują dzieci i następnie określały słowami przedstawioną scenkę. Pojęcia, które przedstawiały dzieci to: miłość, zakochanie, wolność, samowola, przyjaźń i odpowiedzialność. Po odgadnięciu wszystkich pojęć uczniowie wskazywali różnice między parami wyrazów: miłość- zakochanie, wolność- samowola, przyjaźń – odpowiedzialność i wskazywali przykłady z własnego doświadczenia oraz odwoływali się do przykładów z literatury i z filmów fabularnych. Dzieci uświadomiły sobie, jak różnie można odczytywać te same znaki i ten sam przekaz.

Czwarte zadanie wiązało się z nauką asertywności. Podczas wędrówki na szczyt, gdzie mieściło się wejście do Jaskini Ciemnej, zmęczeni uczniowie podczas przerwy wysłuchali legendy o małym chłopcu, który bez reszty zawierzył fałszywemu zwierzątku, chociaż inni przestrzegali go przed nim. Po wysłuchaniu bajki dzieci odnosiły zasłyszaną historię do własnych doświadczeń i następnie przeszły krótki trening asertywności. Na sam koniec realizacji zadania stwierdziły, że w życiu jest wiele sytuacji, w których trzeba umieć odmówić np. alkohol, narkotyki, papierosy, grupy nieformalne.

Następne zadanie związane było z uświadomieniem młodemu człowiekowi, że może być szczęśliwy tylko w relacji z innym człowiekiem. Miejscem realizacji tego zadania była Jaskinia Ciemna, w której uczniowie trzymając się blisko siebie, szukali odpowiedzi na pytania: Kto chciałby zostać sam w jaskini? A kto z przyjacielem? Większość dzieci, nie chciałaby zostać w mrocznej i przerażającej ich jaskini bez obecności innej osoby. To uświadomiło im, że w życiu w różnych sytuacjach potrzebujemy bliskości drugiego człowieka, najlepiej przyjaciela.

Ostatnie zadania to integracja grupy i przypomnienie nauk płynących z realizacji wcześniejszych zadań. Punktem kulminacyjnym wycieczki profilaktycznej, a równocześnie potwierdzenie zrealizowania zakładanych celów było dobrowolne podpisanie przez uczniów zobowiązanie o wstrzemięźliwości od alkoholu i innych używek. Aktu tego uczniowie dokonali w szałasie Archezji składając swoje podpisy w „Wielkiej Księdze Archezji”. Na zakończenie wyjazdu integrowali się i uczyli współpracy w grupach podczas pieczenia kiełbasek, nauki strzelania z łuku i budowania drewnianego domku.

Po wykonaniu tych zadań, dzieci zrozumiały, że trudno jest żyć i wykonywać przydzielone zadania samemu. Doszły do konkluzji, że każdy potrzebuje obecności i pomocy innych ludzi, a wtedy świat jest bardziej kolorowy.

Wycieczka profilaktyczna do Ojcowa była pierwszym etapem realizacji programu profilaktycznego „ Archezja”. Drugi etap odbędzie się w Szkole Podstawowej w Kopance.

Wyjazd zorganizowano m.innymi dzięki wsparciu finansowym Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie w ramach realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Małgorzata Kopeć | środa, 10 października 2012, 15:23
drukuj